Bommestad bensinstasjon
Tekst: Lars Thore Kjær og Jan Th. Fredheim[1]
Dette er en kronologisk beskrivelse av historien til Bommestad bensinstasjon:
1937 Georg Auby (1918-2007) kjøper tomt av Paulus Lunde (1874-1943).
1938-1939 Byggmester Olaf Breidal (1885-1970) bygger bensinstasjonen for Georg Auby.
18. mars 1939 skriver Østlands-Posten: "Byen strekker seg i dag helt til Bommestad bro. Det bygges en stor bensinstasjon i krysset før broen."
1940 Bensinstasjonen åpner, og de selger Mil Bensin. Georg Auby tenker å selge bensin blant annet til drosjene i distriktet, men får problemer med å skaffe nok bensin, så stasjonen blir stengt.
1943 Frank Andersen (1912-2001) kjøper nå stasjonen av Georg Auby, og starter opp bilverksted. Han selger Nor Bensin. Hans sønn Bernt Helge Andersen (1940-2023) forteller til Tor Bjørvik at tyskerne hadde et senter på Bommestad, og at de gikk ut og inn på bensinstasjonen og tappet bensin selv.
1950 Frank Andersen selger stasjonen til brødrene Nils Langvik (1916-1991) og Odd Langvik (1923-2015). De driver videre med bensin og bilverksted.
1952 Brødrene Langvik selger til Håvard Kjær (1923-1991) og hans frue Karin (1925-2023). Stasjonen selger da Mobil bensin. Karin starter frisørsalong i det samme bygget. I underetasjen starter Bjørn Sunde (1926-2010) opp radiatorverksted. Senere starter Leif B. Bernhardsen (1925-1963) Svenske bruktbildeler, og Sunde flytter til Nanset. Kjær blir forhandler av bilmerket Renault. I 1959 selger han stasjonen og bygger nytt hus ved Posthuset, hvor Karin flytter frisørsalongen sin.
1959 Bommestad bensinstasjon blir Fina stasjon, og blir kjøpt av ekteparet Murtnes, Ole (1921-1999) og Ingebjørg (1924-2014). Stedet ble raskt et samlingssted for bilsport- og rallymiljøet i Larvik. Ole Murtnes kjørte mye PO-løp med Einar Christensen (1929-1987), da brukte Ole sin nye Volvo P-18 Sport. Einar Christensen og kona Eva (1929-2006), født Landhjem, var begge ivrige i Røde Kors.
1963 Selskapet Fina bygger ny stasjon på vestsiden av veien med kafé. Ole og Ingebjørg driver Fina servicesenter fram til 1965.
1965 Ekteparet Helge og Bibbi Fjeldstad driver kaféen Kaffina fram til 1966.
1966 Alfhild Michaelsen (1926-1998) overtar kafédriften og bensinstasjonen blir nedlagt.
1967 Ole og Ingebjørg Murtnes selger Bommestad Bensin til Odd og Trine Lise Haugen. De kom fra Halden.
1971 Odd Pedersen leier Bommestad Bensin.
1972 Norske Fina selger til Gjermundsen Auto.
- ↑ Kilder: x